Jak na správnou hydrataci organismu

Účinek:
Hydrataci organismu není dobré za žádnou cenu podceňovat, a to nejen v letních měsících. Nedostatek vody může mít opravdu fatální následky na naše zdraví. Podívejte se s námi v dnešním článku jak na správnou hydrataci.

Bez vody se nedá žít

Bez vody by doslova a do písmene nebyl život. Voda je chemickou sloučeninou atomů vodíku a jednoho atomu kyslíku, se kterou se v přírodě můžeme setkat v podobě tří základních skupenství – pevného ve formě ledu a sněhu, plynného ve formě páry a kapalného samozřejmě ve formě vody. Voda je pro nás a fungování našeho organismu naprosto nezbytná. Naše tělo je tvořeno cca z 60 % vody. Studie uvádí, že naše kosti obsahují zhruba 35 % vody, náš mozek 85 % a naše krev dokonce 90 %. Už z těchto pár údajů nám musí být jasné, že bez vody a dostatečné kvalitní hydratace to opravdu nepůjde.

Podíl vody v organismu přirozeně klesá i s věkem, proto je velmi důležité dávat pozor na hydrataci jak u dětí, tak především u seniorů. Voda z našeho organismu odchází přirozeně po celý den a záleží na mnoha faktorech jak rychle a jakým způsobem. Ke ztrátě vody dochází nejčastěji pocením. Proto by měli zbystřit především sportovci a aktivní jedinci. Čím více jste přes den aktivní, tím více byste měli myslet na dostatečný pitný režim, a to nejen během sportu. Vodu dále ztrácíme vylučováním, kůží i dokonce samotným dýcháním.

Problém dehydratace

Pokud nastává nerovnováha mezi příjmem a výdejem tekutin, může dojít až k dehydrataci organismu. Při nedostatku vody v těle dochází ke snížení tlaku, bolesti hlavy, zhoršuje se celkové prokrvení koncových částí těla a organismus hůře vylučuje škodlivé látky. Dehydratace organismu může způsobit selhání ledvin či v nejhorších případech šok a bezvědomí. Dehydrataci organismu rozhodně není dobré brát na lehkou váhu a soustředit se na dostatečný příjem tekutin po celý den[1].

Dodržujte pitný režim

Asi nejzákladnější, ale zároveň nejdůležitější je dodržovat dostatečný příjem VODY. Ano, vody. Sladké limonády, energetické nápoje, káva nebo slazené džusy nejsou kvalitní zdroje pitného režimu a neměli by rozhodně převládat v našem jídelníčku. Mezi kvalitní zdroje patří pouze čistá voda nebo kvalitní bylinné čaje. Pokud nemáte samotnou vodu příliš v oblibě, můžete si do ní nakrájet čerstvé ovoce, kusy citrónu a přidat lístky čerstvé máty. Uvidíte, že takovou limonádu bez cukru si zamilujete.

S pitným režimem bychom měli začít nejlépe hned po probuzení. Mějte u postele vždy po ránu sklenici s vodou a po probuzení, ještě před snídaní, si ji v klidu vypijte. Můžete přidat již zmíněný citrón. Vaše tělo se skvěle nastartuje a uvidíte, že budete mít daleko více energie. Zároveň tím efektivně nastartujeme metabolismus a zažívací trakt. Kolik litrů tekutin bychom měli vypít, záleží na mnoha faktorech a nelze říct jasné číslo pro všechny. Záleží samozřejmě na věku, pohlaví, ročním období a fyzické aktivitě během dne. Obecně můžeme říct, že celkový denní příjem tekutin by měl být zhruba 2,5 – 3 litry. V létě je tomu samozřejmě více.

Mnoho lidí má s dodržováním pitnému režimu velké problémy. Existují i lidé, kteří vypijí pouze pár skleniček vody denně. Tím si samozřejmě zadělávají na velké zdravotní problémy. Jejich odpověď na otázku „Proč dostatečně nepijete?“ je většinou taková, že zkrátka nemají žízeň a nemají potřebu se přes den napít. To je samozřejmě hloupost. I bez pocitu žízně musíme dostatečně pít v pravidelných intervalech po malém množství a během celého dne. Pokud celý den nepijete a večer si vzpomenete a vypijete najednou 2 litry vody, to je také naprostý nesmysl, za který Vám tělo příliš nepoděkuje.

Vodu přijímáme také z kvalitní a vyvážené stravy. Největší podíl vody najdeme v zelenině a ovoci, zejména pak v melounu, salátové okurce atd. Pokud patříte mezi milovníky polévek a dopřáváte si je pravidelně, máte splněn další bod, jak zajistit tělu více tekutin. Pozor dávejte zejména na alkohol. Nápoje obsahující více než 10 % alkoholu způsobují ztrátu vody v organismu.

Nezapomínejte na pleť

Když už se bavíme o celkové hydrataci organismu, rozhodně bychom neměli zapomínat na hydrataci naší pleti vnějším způsobem. Vnitřní hydratace závisí samozřejmě na všech výše zmíněných faktorech. Pokud budeme tělo hydratovat zevnitř, odvděčí se nám za to krásnou a svěže vypadající pletí. O dostatečnou vnější hydrataci se postarají také speciální krémy, masky či tonikum. Tyto produkty dodají pleti vláhu, vláčnost a hebkost. Díky správné vnější hydrataci se zároveň zpomalí proces stárnutí a tvorba vrásek. Vyzkoušejte například skvělý hydratační pleťový krém s růží „Šípková Růženka“, který obsahuje pouze přírodní ingredience jako je olej z damašské růže, bambucké máslo či mandlový olej.

Zdroje:
  • [1] www.healthline.com/nutrition/how-to-rehydrate#Signs-and-symptoms-of-dehydration
Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.