Přírodní alternativy kávy

Suroviny:
Cenné látky:
Káva patří již po staletí mezi nejlepší dobíječe energie. Díky obsahu kofeinu jsme nabuzení během chvilky a lépe se soustředíme na práci. Už jste vyzkoušeli i jiné alternativy, které Vám dodají energie stejně a mimo to obsahují i řadu prospěšných látek? Přečtěte si více informací v dnešním článku.

Káva patří mezi nejoblíbenější nápoj, který nám dodá nejen velké množství energie během krátké doby, ale zároveň skvěle chutná. Existuje nespočet druhů kávy a variant, tudíž si z této široké nabídky vybere opravdu každý. Někdo raději čistě černou hořkou kávu, ve které vynikne její specifická chuť a vůně. Druzí se zase neobejdou bez kávy s mlékem, které kávu krásně zjemní a dodá ji neodolatelnou krémovost. Někteří jedinci však mohou po vypití kávy cítit nepříjemný pocit v břiše nebo mít obecně problémy se zažíváním. Velké množství kávy může mimo jiné způsobit také překyselení organismu. Pokud cítíte, že byste mohli mít tento problém i vy, vyzkoušejte tyto alternativy kávy.

Guarana

První alternativa kávy, na kterou nedáme dopustit je rozhodně guarana. Guarana je popínavá liánovitá rostlina, která roste zejména v amazonském pralese. Dorůstá do výšky až 12 metrů. Její listy jsou zbarvené do zelené barvy a mají oválný tvar. Hlavní obsahem guarany je kofein. Guarana obsahuje až 4x více kofeinu než je např. v kávových zrnech. Díky tomu se využívá především jako stimulant. Také pomáhá bojovat proti únavě či fyzickému i psychickému vyčerpání. Velmi vhodnou volbou je např. pro studenty v období zkouškového období, kdy je zapotřebí vysoká soustředěnost. Pokud tedy potřebujete opravdu rychle nakopnout a doplnit energii, vyzkoušejte guaranu[1].

Použití guarany je opravdu velmi jednoduché a rychlé. Doporučené denní množství je cca 1 čajová lžička denně. Vyzkoušejte místo ranní kávy šálek ranní guarany. Uvidíte, že energie budete mít ještě více a hlavně se vyhnete nepříjemným zažívacím obtížím. Guaranu lze rozmíchat pouze ve vodě, či přidat do jogurtu, smoothie, kaší, müsli a mnoho dalšího.

Matcha čaj

Matcha čaj už je v dnešní době velmi známý. Má zelenou barvu a velmi specifickou chuť, proto se lidé při jeho konzumaci většinou rozdělují na dva tábory. Buď ho milujete, nebo nenávidíte. Matcha čaj je oblíbený především pro vysoký obsah složek s antioxidačními účinky jako jsou zejména flavonoidy, polyfenoly a další. Díky antioxidačním účinkům bojuje proti volným radikálům, které mohou poškodit buňky v těle a způsobit různá chronická onemocnění.

I matcha čaj obsahuje opravdu velké množství kofeinu a řadí se tak mezi skvělé alternativy kávy. Jeden šálek matcha čaje obsahuje přibližně stejné množství kofeinu jako káva a až 3x více, než zelený čaj. Rozdíl mezi kávou a matchou je především v uvolňování kofeinu. Pokud si dáte šálek kávy, kofein Vaše tělo velmi rychle nabudí a zvýší Váš tep. Po vypití matcha čaje se však kofein v těle uvolňuje postupně a mírně, což je způsobeno především obsahem L-theaninu. L-theanin je přírodní látka, která navozuje pocit relaxace i bez pocitu ospalosti. Pokud se spojí s kofeinem, zvýší bdělost a soustředěnost. Proto se také doporučuje popíjet matcha čaj při práci nebo tvořivé aktivitě.

Sklizeň čaje matcha se provádí buď přesně seřízenými stroji, nebo ručně. Oba způsoby zaručují, že pro sušení se vyberou jen ty nejmladší a nejmenší lístky a čaj tak získá tu nejvyšší kvalitu. Na rozdíl od jiných zelených čajů jsou lístky, které se používají pro matcha, krátce spařeny, aby se zabránilo oxidaci a zachovala se jejich chuť a nutriční hodnota. Poté následuje velmi jemné mletí listů tencha pomocí žulových mlýnských kamenů na krásný zelený prášek, který je surovinou pro čaj matcha.

Yerba maté

Možná máte pocit, že yerba maté je trend poslední doby a roztrhl se s ním doslova pytel. Opak je ale pravdou. Tento nápoj má dlouhou tradici, která pochází z Jižní Ameriky. Keř (nebo strom) cesmíny paraguayské je velmi náročný na kvalitu půdy. Proto ho najdete pouze v omezených částech Argentiny, Paraguaye a Brazílie. Cesmína zde rostla jako strom ve volné přírodě od nepaměti, avšak jezuitští misionáři ji začali cíleně pěstovat a upravili ji do podoby keře, jehož lístky jsou pro přípravu nápoje daleko vhodnější.

Yerba maté má specifickou výraznou zemitou chuť. Obsahuje saponiny, což jsou nahořklé sloučeniny s protizánětlivým účinkem. V jednom šálku Yerba Maté (150 ml) najdeme průměrně 78 mg kofeinu, což je podobné množství jako v jednom šálku espressa, kde je průměrně 70–100 mg kofeinu. Yerba maté je naprosto úžasným pomocníkem nejen pro trénink či fyzickou a psychickou práci (jako běžné stimulanty), ale dokáže také projasnit mysl, vést Vás k novým nápadům a myšlenkám a motivovat do práce, kterou byste možná ještě nějakou dobu odkládali.

Zdroje:
  • [1] www.stylecraze.com/articles/benefits-of-guarana-for-skin-hair-and-health/#gref
Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.