Jak zlepšit svůj menstruační cyklus kvalitní stravou

Suroviny:
Cenné látky:
Vliv na orgán:
Zdravý menstruační cyklus by měl být naprostou prioritou pro každou ženu. Cítit se dobře i v období menstruace by měla být samozřejmost a ne pouhá výjimka. Přečtěte si v dnešním článku, jak ovlivnit jeho kvalitu zdravou stravou.

V dnešní době se objevuje stále více žen, které mají nepříjemnou a bolestivou menstruaci. V některých je dokonce zakořeněno, že je to normální průběh cyklu a je potřeba si na něj zvyknout. To je samozřejmě naprostý nesmysl. Žádný menstruační cyklus by neměla doprovázet silná bolest hlavy, nezvladatelné křeče v břiše či dokonce zvracení nebo omdlívání. Pokud se tak děje, je potřeba to okamžitě řešit a nebrat takový průběh jako standard.

Co k menstruaci patří, jsou lehké výkyvy nálad, zvýšená chuť k jídlu, slabá bolest v podbřišku v prvních dnech menstruace a také únava. To vše je potřeba vzít v úvahu a dát si prostor na odpočinek. V prvních dnech menstruace bychom se neměly nijak zvlášť zatěžovat, silově cvičit a chtít od sebe vysoké nasazení. Naopak bychom si měly dát dostatečný odpočinek, klid a věnovat se samy sobě. Zaměřovat se na své potřeby a dávat tělu to, co potřebuje.

Proč mám neustálé chutě a pocit hladu?

Ženské tělo prochází celý menstruační cyklus čtyřmi fázemi, které se liší zejména v hladině hormonů. S tím se pojí také zvýšená chuť převážně na sladká či tučná jídla. Také máte před menstruací pocit, že jste právě vyjedly celou ledničku, ale stále máte hlad? Je to dáno tím, že v tomto období je nízká hladina serotoninu, který má vliv právě na zvýšené chutě k jídlu. Mozek nás pak nabádá k neustálému zobání jídel, které jsou energeticky velmi bohaté.

Jakým potravinám se raději vyhýbat?

V období menstruace bychom to neměly přehánět s množstvím soli. Sůl může vést k zadržování vody v těle, a tím k nepříjemnému pocitu oteklosti, zejména v obličeji a nohou. Vyvarujte se tedy průmyslově zpracovaným potravinám, polotovarům, uzeninám atd. To samé platí také o cukru, který ovlivňuje hladinu glykémie. Její náhlý pokles vede k výkyvům nálad a negativně ovlivňuje další procesy v těle.

Co nám rozhodně (nejen) v období menstruace neprospívá, je alkohol. Nejen, že náš organismus dehydratuje a tím způsobuje bolest hlavy, ale také může zapříčinit zažívací potíže. Už tak má mnoho žen v období cyklu problémy se zažíváním, alkohol by je jen podpořil. Dehydratace způsobená alkoholem může zahustit menstruační krev, kvůli tomu poté hůře odchází děložní sliznice. To následně vede k velkým bolestem a křečím v oblasti břicha a podbřišku. V pitném režimu se zaměřte především na čistou pitnou vodu nebo bylinné čaje.

Jaké potraviny zařazovat?

Hlavní složka, která by neměla chybět v jídelníčku ženy, jsou bílkoviny. Bílkoviny bychom měly přidávat ideálně do každého jídla, abychom měly jistotu, že jich konzumujeme opravdu dostatek. Mezi zdroje bílkovin patří např. maso, vejce, ryby, mléčné výrobky a samozřejmě luštěniny. Bílkoviny nás zasytí na mnohem delší dobu, a proto mohou být nápomocné při chutích na sladké. Nevyhýbejte se ani sacharidům, které jsou také velmi žádoucí. To samé platí o zdravých tucích, které najdeme např. v ořechách, avokádu, olivovém oleji nebo semínkách.

Vynechte sušenky, oplatky a jiné sladkosti a dopřejte si kostičku (nebo dvě) kvalitní hořké čokolády. Hořká čokoláda je velmi bohatá na železo a hořčík, které přispívají ke zlepšení menstruačního cyklu. Hořčík dokáže zmírnit projevy PMS i menstruace, a to zejména díky svým relaxačním účinkům na nervovou soustavu i svaly. Může tak pomoci uvolnit svalové napětí v oblasti dělohy, a zmírnit tak bolestivé křeče. Pokud ho ještě pravidelně neužíváte, rozhodně byste to měly napravit.

Maca pro lepší menstruační cyklus

Superpotravina, která má nejlepší vliv na zdravý menstruační cyklus je Maca. Maca je bylina z Peru se škrobovitou hlízou podobnou ředkvi nebo řepě. Maca působí na hormonální hladinu, celkově harmonizuje menstruační cyklus. Pomáhá při nepravidelné menstruaci a při anémii, která hrozí ženám při velmi silné menstruaci.

Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.
Kategorie