Tipy na zdravé návyky ve výživě

Suroviny:
Návyky ve výživě jsou naprosto zásadní pro dlouhodobé udržení zdravého jídelníčku. Dodávají nám řád, jistotu a komfort. Přečtěte si v dnešním článku pár důležitých návyků, které se vyplatí zařadit i do Vašeho životního stylu.

Mít zdravé stravovací návyky je naprostý základ k tomu, abychom brali zdravý životní styl jako součást života a nemuseli se do něj nutit jen proto, že potřebujeme v létě rychle zhubnout do plavek. Pro každého z nás by mělo být zdraví na prvním místě, z toho důvodu je důležité přemýšlet nad tím, čím vyživujeme své tělo a čím mu naopak můžeme spíše uškodit. Stravovací návyky si každý z nás utváří již v samotném dětství. V první řadě nám ho tedy utvářejí naši rodiče, kteří nám předávají své naučené vzorce. Ty si neseme až do dospělosti. Poté záleží už jen na nás, zda považujeme tyto vzorce za správné nebo je chceme změnit a vytvořit si své nové, vlastní.

Zdravé stravování neznamená, že budeme jíst do konce života jen brokolici a kuřecí maso na vodě. Naopak. Znamená to, že si předem promyslíme, které suroviny budeme mít vždy doma po ruce, aby se nestalo, že sáhneme po něčem, co nechceme, nebo se nenajíme vůbec. Znamená to, že se zaměříme především na kvalitu, ne na kvantitu. Znamená to, že budeme o jídlu přemýšlet jako o palivu, díky kterému máme dostatek energie. Ale vezměme to hezky popořádku.

Kvalitně hned po ránu

Kvalitní a výživná snídaně je naprostý základ. Nemusíme snídat ihned po probuzení, nemusíme jídlo nazývat ani snídaní, ale prvním jídlem dne. Důležité však je, aby první jídlo dne bylo plné živin, vitamínů a všech makrosložek, které naše tělo potřebuje. Zdravá snídaně neznamená nízkotučný jogurt s hrstkou ovoce. Po něm budeme mít za pár minut hlad a po celý den nás budou provázet chutě na sladké, únava, bolest hlavy a mnoho dalšího. Zdravá snídaně znamená plnohodnotné jídlo, které nás zasytí na dlouhou dobu a dodá nám nejen živiny, ale také velké množství energie. Může to být např. vaječná omeleta s avokádem a kvalitním kváskovým chlebem. Pokud jste milovníci spíše sladkých snídaní, můžete si připravit např. jáhlovou kaši z mandlového mléka, kterou ozdobíte ovocem, ořechysemínky apod.

Sklenice vody vždy po ruce

Abyste nezapomínali na dodržování pitného režimu, vytvořte si návyk ve formě vždy plné sklenice vody. Pokud s tím máte problém a zapomínáte pít, rozmístěte si po svém bytě několik sklenic s vodou. Ideálně do každé místnosti jednu. Jakmile plnou sklenici uvidíte, ihned si vzpomenete a napijete se. Toto pravidlo Vám jednoduše pomůže pitný režim dodržet a vy si tento zdravý návyk velmi rychle osvojíte. Do pitného režimu se počítá veškerá voda, což znamená voda z ovoce, zeleniny, vývaru atd.

Pravidelné porce

Každému z nás vyhovuje něco jiného. Někdo je zvyklý jíst 3x denně, jiný potřebuje jíst denně 5x. Na tom není nic špatného, protože každý jsme individuální a máme jiné potřeby. Co bychom však měli dodržovat všichni, je pravidelnost. Jíst pravidelně je důležité proto, abychom si v jídle zavedli určitou disciplínu a nezapomínali na něj. Není nic horšího, když celý den pracujeme, na jídlo si nevzpomeneme a večer zjistíme, že jsme celý den nic nejedli a vyjíme celou ledničku. To se projeví na našem zdraví, náladě a brzy také na konfekční velikosti. Vypozorujte na svém těle, kolik porcí Vám dělá dobře a vytvořte si nový návyk v pravidelnosti.

Vím, co budu jíst zítra

Mít ve stravování plán na den nebo několik dní dopředu je velký krok k úspěchu. Jakmile nevíme, co budeme dnes obědvat, je velká pravděpodobnost, že sáhneme po potravinách, které nejsou v souladu se zdravým jídelníčkem. Pokud nás přepadne hlad a my nejsme dostatečně připraveni, je to chyba. Jakmile si připravíte jídlo den předem a vezmete si s sebou již hotové krabičky do práce, nebudete se muset bát toho, že byste hladověli nebo horko těžko sháněli něco dobrého a zdravého k snědku.

Stravovacích návyků si můžete vymyslet opravdu nespočet. Volte takové, které zapadají do Vašeho denního režimu, s kterými souzníte, a které jste schopni dodržovat na 100 %. Nezáleží na tom, zda jich bude 10 nebo 1, důležité je, že se stanou součástí Vaší denní rutiny a nebudete si bez nich schopni představit den. Jaké návyky dodržujete vy?

Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.
Kategorie