Kofein a jeho vliv na náš organismus

Suroviny:
Cenné látky:
Patříte mezi milovníky kávy a ráno bez ní si již nedokážete představit? Jaký má kofein vliv na naše zdraví a jak lze kávu nahradit za zdravější alternativu? To se dozvíte v dnešním článku.

Nejznámější stimulant

Únava patří mezi přirozené reakce těla, která nám říká, že bychom měli zvolnit, jít si lehnout, nebo si alespoň přes den krátce odpočinout. Jenže si přiznejme, kdo z nás má to štěstí, že si může během běžného pracovního dne udělat přestávku, nebo si jít dokonce po obědě na hodinku zdřímnout. Moc nás nebude.

Současná urychlená a stresu plná doba nás nutí únavu a její příznaky ignorovat. Proto rádi (někteří i několikrát denně) saháme po stimulantech, kteří nám od únavy alespoň na nějakou chvíli pomohou. Mezi ty nejznámější a nejvíce efektivní patří kofein. Kofein je nejoblíbenější a zároveň nejrozsáhlejší látka, která zažene únavu a nabudí organismus k dalšímu výkonu.

Jak působí kofein v našem těle? Kofeinu, který přes den přijmeme, ať už skrze nápoje nebo např. kakaové boby, se dostává následně do krevního řečiště, odtud putuje do jater, kde probíhá hlavní metabolizace. Kofein působí jako tzv. antagonista, což znamená, že zabraňuje vazbě adenosinu na jeho receptory a překáží tak pocitům, které by jinak následovaly. Zabraňuje tedy únavě, ospalosti, či nesoustředěnosti. Po jeho požití dochází k pocitům zcela opačným, což je zvýšený pocit energie a soustředěnost. Nicméně tento stav není samozřejmě stálý. Nástup účinku kofeinu trvá zhruba do jedné až dvou hodin. Samotný účinek pak může trvat až déle než 7 hodin. Závisí jaké množství a z jakého zdroje jsme kofein přijali[1].

Pocit spokojenosti a štěstí

Kofein mimo jiné také dokáže navodit pocity štěstí a spokojenosti. Proto se o něm často hovoří jako o droze a spousta lidí si je schopna na něm vybudovat závislost. Je to dáno tím, že kofein zvyšuje koncentraci dopaminu, který působí v naší centrální nervové soustavě, kde způsobuje tyto slastné pocity.

Při požití kofeinu současně dochází k uvolňování kortizolu a adrenalinu do krve.Tělo poté reaguje zvýšeným krevním tlakem, zrychluje se nám i srdeční pulz a celkově se zvyšuje metabolismus. Proto kofein používají i sportovci před svou sportovní aktivitou, kdy je kofein tzv. "nakopne" k podání lepšího výkonu.

Někteří lidé mohou být daleko více citlivější na kofein a stimulanty obecně. Z těla se jim kofein vylučuje mnohem pomaleji, a proto jsou na něj mnohem citlivější. Známkou toho, že jste na kofein citlivý může být např. to, že pokud si dáte kávu nebo silný zelený čaj v odpoledních hodinách, můžete mít večer problém s usnutím a spánkem celkově. V takových případech se doporučuje kofeinu vyhýbat a dopřát si ho pouze ráno, nebo dopoledne.

Nejen káva obsahuje kofein

Může se stát, že někteří lidé kávu nesnášejí příliš dobře a mohou po ní mít pocit překyselenosti, nebo dokonce zažívací problémy. Pokud patříte mezi ně, ale kofeinu se nechcete vzdávat úplně, máme pro Vás dobrou zprávu. Existují alternativy, které obsahují kofeinu i více a zároveň mají pozitivní vliv na náš organismus. Tou nejlepší alternativou, kterou Vám můžeme z vlastní zkušenosti doporučit, je jednoznačně guarana.

Guarana je dřevnatá rostlina, která se řadí právem mezi superpotraviny. Mezi základní látky, které se nachází v této rostlině jsou především kofein, teobromin (který najdeme např. v kakau) a teofylin. Guarana obsahuje až 4x více kofeinu než samotná káva. Zvyšuje bdělost, pozornost a podporuje paměť. Skvělou zkušenost s ní mají také studenti, kterým zejména při zkouškovém období velmi pomáhá.

Guaranu stačí smíchat s vodou a dát si jí po ránu místo kávy. Přidat ji můžete také do svého oblíbené smoothie, jogurtu nebo ovesné kaše.

Zdroje:
  • [1] www.netdoctor.co.uk/healthy-living/wellbeing/a20659615/benefits-of-caffeine/

Máte něco na srdci? Přidejte komentář.

Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.