Výhody sušeného ovoce

Suroviny:
Sušené ovoce patří mezi oblíbenou zdravou svačinku pro všechny, které si libují ve sladkém a zároveň si chtějí udržet štíhlou linii. Sušené ovoce můžeme mlsat samotné nebo ho přidat do kaše, jogurtu a mnoho dalšího.

Sušení ovoce patří mezi nejstarší techniky jeho zpracování. První zmínky o sušení jsou již z dob před 3 500 lety, kdy lidé využívali staré metody sušení, např. sluncem nebo větrem. Sušení je velmi efektivní způsob, díky kterému se nám daří konzervovat potraviny a uchovávat jejich chuť, vůni i barvu. Techniky sušení se v minulosti předávaly z generace na generaci v závislosti na tom, které fungovaly. Postupem času se tyto techniky stále zdokonalovaly a lidé začali vymýšlet nové a nové inovativní techniky, které tento proces mohou urychlit a ještě více zefektivnit.

Sušené ovoce obsahuje méně vody, obsah kalorií na 100 g je však mnohem vyšší než u čerstvého ovoce, stejně jako cukru. Z toho důvodu je důležité to s ním zbytečně nepřehánět a konzumovat ho s mírou. Stejně jako vyšší obsah cukru jsou ale v sušeném ovoci i více koncentrované důležité vitamíny a minerály. A v tomto může být sušené ovoce pro naše zdraví velkým přínosem. Má velmi skvělé výživové hodnoty a díky sušení se také prodlužuje jeho doba trvanlivosti. Z toho důvodu si i v zimě můžeme pochutnat např. na sušených mandarinkách, švestkách a dalších druhů ovoce a dodávat tak tělu vitamíny po celý rok.

Jak ho konzumovat?

Výhoda sušeného ovoce je především ta, že ho lze použít opravdu na nespočet způsobů a do mnoha pokrmů. Sušené ovoce můžeme mlsat místo sladkostí nebo si ho ke snídani přidat k cereáliím, ovesné kaši nebo do jogurtu. Využijeme ho také při pečení buchet, koláčů nebo na Vánoce do vánoček a ovocných chlebíčků. Použít ho můžeme také jako zdravou a rychlou svačinku pro děti místo sušenek, oplatek a jiných nezdravých sladkostí.

Sušené ovoce musíme také správně uskladnit, aby nám dlouho vydrželo a nedostala se k němu přebytečná vlhkost, která by ho mohla znehodnotit. Při správném uskladnění má sušené ovoce i ostatní potraviny trvanlivost 1 – 2 roky. Sušené houby nebo bylinky můžete skladovat ve stylových dózách na sušené plody. Např. sušená levandule se často používá jako dekorace, která provoní skříň nebo menší pokoj.

Které ovoce je na sušení nejlepší?

Při výběru sušeného ovoce bychom se měli zaměřit především na jeho kvalitu. Obecně platí, že nejlepší je kupovat sušené ovoce v bio kvalitě a samozřejmě bez přidaného cukru. V BIO ovoci nejsou přidané žádné škodlivé látky a není pěstováno za použití pesticidů. Dále vybírejte takové ovoce, které je nesířené. To znamená, že při zpracování nebyl použit oxid siřičitý. Většina sušeného ovoce, které běžně najdeme v supermarketech je sířených. Takto ošetřené ovoce pak může způsobovat různé zdravotní problémy, mezi které patří např. žaludeční nevolnost nebo žlučníkový záchvat. Sířené ovoce poznáte nejspíš na první pohled, jelikož je zachována jeho původní barva, ale chuť i vůně jsou u takto ošetřeného ovoce potlačeny.

Datle jako alternativa cukru

Mezi nejoblíbenější sušené ovoce patří jednoznačně datle. Sušené datle jsou výborným zdrojem vlákniny, a to jak rozpustné, tak i nerozpustné. Rozpustná vláknina pomáhá kontrolovat hladinu glukózy v krvi a snižuje škodlivý LDL cholesterol. Kromě toho obsahují vápník, který prospívá kostem a zdravým zubům. Úspěšně také pomáhají s léčbou kašle, jelikož uvolňují hleny, a navíc posilují imunitní systém. Datle jsou také považovány za mírné afrodiziakum pro muže i ženy. Výhoda datlí je ta, že jsou velmi sladké, a proto se hojně využívají např. na pečení zdravých dezertů. S datlí lze také vyrobit datlovou pastu, která je na pečení tou nejlepší volbou. Díky vysoké sladkosti už nebudete potřebovat žádný cukr navíc[1].

Sušené brusinky – zdroj antioxidantů

Sušené brusinky jsou bohaté na vitamíny, antioxidanty a také na vlákninu. Konzumací sušených brusinek tak posilujete svůj imunitní systém. Sušené brusinky jsou i účinnou prevencí před vznikem zubního kazu. Brusinky jsou dále bohaté na vitaminy A, E a C – poslední dva jmenované patří mezi zásadní antioxidanty, které chrání buňky před poškozením volnými kyslíkovými radikály. Brusinky mají tu výhodu, že nevyvolávají rezistenci bakterií. Proto se doporučují zejména v případě chronické nebo recidivující infekce močového měchýře. Brusinky se obecně využívají na přípravu marmelád, čajů, kompotů a dalších pochutin.

Zdroje:
  • [1] www.healthline.com/nutrition/benefits-of-dates
Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.
Kategorie