Šťastný nový rok bez cukru

Suroviny:
Nový rok je plný různých změn a mnoha předsevzetí, které chceme splnit. V oblasti jídla to není žádná výjimka. V dnešním článku se podíváme na to, jak jíst v novém roce více zdravěji a kvalitně.

Nový rok se mimo jiné pojí s příchodem nových změn, předsevzetí a to samozřejmě platí také v oblasti zdravého životního stylu a zdravého stravování. Možná již delší dobu přemýšlíte nad tím, že byste se chtěli kvalitněji stravovat, omezit nezdravé potraviny a začít sportovat. Nový rok je k tomuto rozhodnutí naprosto ideální. Lidé si dopřejí mnoho jídla přes Vánoce a poté se do svého nového já pustí o to více. Problém však nastává po pár týdnech, kdy zjistí, že váha stále neklesá a oni to po chvilce vzdají. Jde o začarovaný kruh a začíná se stále znovu od začátku. Buďte silní a vydržte! Vaše tělo Vám poděkuje.

Jak začít?

Lidé mají nejvíce problém se sladkým. Dokáží omezit příjem kalorií, dokonce si svůj příjem spočítají, pravidelně sportují, ale po pár dnech to vzdají a snědí první sladkost, která jim přijde do cesty. Proč právě sladké? Dnes už je několika studiemi ověřeno, že závislost na cukru existuje a není radno si s ní zahrávat. Nevydržíte bez sladkého ani jediný den a cítíte se nervózní, pokud Vám klesne hladina cukru v krvi? Možná se potýkáte se závislostí také. V tom případě byste měli zpozornět.

Jak jsme již řekli, na cukru se dá vybudovat opravdu závislost, proto musíte ze začátku počítat s tím, že vzdát se cukru bude pro tělo a psychiku opravdu těžké. Mohou se objevit tzv. abstinenční příznaky v podobě migrény, pocení atd. Jak s tím bojovat? Zdravou a hlavně vyváženou stravou. Zdravá strava nám stabilizuje hladinu krevního cukru v krvi, který musíme mít zcela pod kontrolou. Když ji pod kontrolou nemáme, vyvolává v nás chuť na sladké a rychleji tak podlehneme nějaké nezdravé svačince.

Bílkoviny jsou základ

Hladinu krevního cukru spolehlivě stabilizujeme pomocí bílkovin. Bílkoviny jsou základní stavební složkou našeho organismu, zasytí nás na dlouhou dobu a ochrání naši svalovou hmotu při následném hubnutí. Mezi nejlepší zdroje bílkovin patří kvalitní maso, vejce, luštěniny, mléčné výrobky a rostlinné proteiny. Proteiny jsou skvělé v tom, že si je můžeme snadno přidat do smoothie nebo kaše a zvýšit tak nutriční hodnotu jídla, které běžně konzumujeme. Vyzkoušejte například ovesnou kaši s rýžovým proteinem a čerstvým ovocem. Můžete do ní přidat hrst vlašských ořechů a uvidíte, že budete nasyceni na několik hodin. Po takové vydatné snídani se nemusíte bát, že by Vás chuť na sladké ovládla. Kdybyste si dali k snídani např. kus sladkého pečiva nebo chleba s marmeládou, budete mít chuť jíst do hodiny. A chuť na co? No samozřejmě na sladké.

Zařaďte ovoce a vhodné zdroje cukru

Možná se při své cestě za zdravějším já setkáte s názory, že cukr náš mozek potřebuje a bez něj nedokáže fungovat. Budeme bez energie a nebudeme schopni se soustředit a přemýšlet. Náš mozek potřebuje sacharidy a jejich dostatečné množství, které je pro každého člověka jiné. Sacharidy můžeme rozdělit na tzv. rychlé (jednoduché) a pomalé (komplexní). Mezi pomalé se řadí např. ovesné vločky, brambory, batáty nebo rýže. Pomalé se nazývají z toho důvodu, jelikož energie je z nich do krevního řečiště uvolňována postupně a nezvyšují nám tolik hladinu krevního cukru. Ano, je pravdou, že náš mozek potřebuje určité množství sacharidů pro správné fungování. Nicméně to neznamená, že mozek potřebuje sušenky, čokoládky a další.

Oproti komplexním sacharidům stojí jednoduché sacharidy, mezi které patří zejména ovoce, med a všechny ostatní sladkosti, cukrovinky, ovocné džusy apod. V žádném případě nechceme říct, že byste se měli navždy zbavovat ovoce. Naopak. Ovoce je skutečné jídlo, které pochází z přírody a není zasaženo chemií. Obsahuje velké množství vlákniny, která je nezbytná pro naše zažívání a trávicí systém. Obsahuje spoustu vitamínů a dalších živin. Je proto velký rozdíl, zda přijímáme cukr z ovoce nebo z čokoládové tyčinky. Opatrní buďte např. u ovocných džusů a šťávách. Pokud sníme jedno jablko i se slupkou, cítíme se syti a uspokojeni. Sníte běžně např. 5 jablek na posezení? Asi ne. Zvládnete vypít jednu sklenici jablečného džusu? To nám nebude dělat žádný problém. Jenže tady pozor, obsah cukru je v obou případech stejný. Proto jako zdroj cukrů volte přirozené a celé ovoce.

Čím sladit?

Cílem při omezení cukru není se vzdát sladké chuti do konce života. I my si rádi pochutnáme na zdravých alternativách různých dortů nebo koláčů, které si pravidelně pečeme. Jde však o to přemýšlet nad tím, jaké zdroje si vybereme. Ovoce není jediným zdrojem cukru a dnes máme na výběr opravdu z mnoha variant. Pro slazení můžete použít například kokosový cukr, který má lahodnou karamelovou chuť a je vhodný i na pečení. Mezi další zdroje patří také sušené ovoce, jako jsou datle či meruňky. Pokud už jste zvyklí příliš nesladit, skvěle poslouží samotný kokos nebo kešu ořechy.

Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.