Otužování - trend nebo nezbytný krok pro zdraví?

Suroviny:
Dopřáváte si po ránu ledové sprchy, nebo Vám nedělá problém vlézt do ledové vody plné ledu a vydržet v ní i několik minut? Jaké benefity nám může přinést otužování a proč bychom ho měli zařadit do svého života? To se dozvíte v dnešním článku.

Také Vám přijde, že v poslední době vídáte stále více lidí v ledovém rybníku, zatímco vy mrznete v péřové bundě? Mnoho trendů ze zdravého životního stylu vzniká při aktuální vlně zájmu a čím více je takový trend populární, tím rychleji zároveň opadá a za chvíli si na něj nikdo ani nevzpomene. To se však otužování netýká. Historie otužování sahá již do starého Egypta, kde se chladem léčil například zánět nebo různé formy poranění. V Československu položil základy otužování Alfréd Nikodém, který se stal zakladatelem tzv. sportovního otužování. Ten téměř jako šedesátiletý plaval poprvé v zimě ve Vltavě.

Jak začít?

Chcete se začít otužovat, ale nevíte jak na to? Naše rada zní „podnikejte malé krůčky a nic neuspěchejte“. Není nic horšího, než se jako naprostý začátečník nechat vyhecovat svým kamarádem a vlézt naprosto nepřipraven do ledové vody a pokusit se v ní vydržet co nejdéle. Takové otužování opravdu není přínosné a Vaše tělo Vám moc nepoděkuje. Naopak se Vám odvděčí nějakou angínou. Začněte pomalu, podle svého tempa a tak, jak je to právě Vám příjemné. Hlavně se do ničeho nenuťte.

Rychlá změna teploty může být velmi namáhavá zejména pro srdce, proto je důležité začít postupně a tělo na to připravit. Pro naprosté začátečníky je nejlepší začít např. se spaním s otevřeným oknem. Tělo se aklimatizuje na změnu teploty a po nějaké době už si nebudete moc ani představit spát ve vytopeném pokoji. Uvidíte, že kvalita Vašeho spánku se zlepší o několik desítek procent. Jako další krok jsou samozřejmě ledové sprchy. Ani s nimi to ale nemusíte hned přehánět. Stačí si po klasické sprše nastavit z teplé vody a studenou a sprchovat se několik málo vteřin. Čím častěji budete toto provádět, tím déle pod studenou vodou vydržíte.

Otužování je doporučováno nejlépe hned po ránu ještě před snídaní. Poté se ihned oblečte a zahřejte nějakým krátkým pár minutovým cvičením. Mějte na paměti, že otužovat by se měl pouze zdravý člověk. Pokud máte nějaké zdravotní komplikace, poraďte se nejdříve se svým ošetřujícím lékařem. Děti a starší lidé se mohou otužovat, opět však platí, aby se otužovali výrazně pomalejším tempem. Odborníci tvrdí, že otužování je u dětí velmi prospěšné. Děti, které se pravidelně otužují, prokazují mnohem nižší nemocnost než děti, které otužování neprováděly vůbec.

Výhody otužování

Díky otužování dokáže náš organismus skvěle a pohotově reagovat na klimatické změny vnějšího prostředí. Otužování funguje zejména jako prevence proti nachlazení, chřipce a dalším nepříjemným virózám. Otužování zároveň pomáhá léčit vysoký krevní tlak. Ledové sprchy mají pozitivní účinky také na náš psychický stav. Ledové sprchy podporují vyplavení hormonů dobré nálady, podobně jako tomu je například u sportu. Otužování nám může pomoci lépe zvládat stres a zoceluje nejen tělo, ale i ducha.

Wim Hof – ledový muž

Pokud se zajímáte o otužování, určitě jste již zaslechli jméno Wim Hof. Wim Hof vymyslel speciální metodu dýchání, která pomáhá tělu se lépe vyrovnat s extrémním chladem. Metoda je založená na třech pilířích – správné dýchání, meditace a led. Dýchání spočívá především v dostatečně hlubokém nádechu. Nádech je tak hluboký, že cítíte, jak Vám vzduch vyplňuje plíce. Vydechujete pomalu a postupně. Tento proces by se měl opakovat zhruba 30krát. Po této fázi nastává opět fáze dýchání, při které naopak zadržujete dech na zhruba 20 sekund a pomalu vydechujete. Po dýchání se věnuje čas meditaci.

Meditace opět probíhá s dýcháním. Při meditaci by Vás neměl nikdo rušit a měli byste na ní mít absolutní klid a příjemné prostředí, ve kterém se dokážete naprosto uvolnit a soustředit se pouze na sebe. Posledním pilířem je led. Začátečníci se začínají ochlazovat postupně od nohou, poté můžete přidávat další části těla. Wim Hof pořádá specializované workshopy, ve kterých Vás provede celým procesem. Pokud máte i vy zájem se vzdělávat v této oblasti, jsou tyto workshopy jasnou volbou.

Máte něco na srdci? Přidejte komentář.
Líbilo se Vám počteníčko? Inspirujte i své přátele.