Vláknina – (hubnutí, imunita, zácpa, cholesterol)

Už jste také přemýšleli, co že je to ten gel obklopující semínka chia? A víte, co má tato rosolovitá hmota společného s rizikem obezity, vysokým krevním tlakem, rakovinou tlustého střeva a zácpou? Pokud je vaše odpověď ne, měli byste zbystřit. Dost možná si totiž zaděláváte na vážné zdravotní problémy!
Vláknina

Řeč bude o vláknině. Vláknina je téměř nestravitelná složka rostlinné stravy. Rozlišujeme dva typy – vlákninu rozpustnou a nerozpustnou. Pro náš organismus jsou nesmírně důležité oba druhy vlákniny.

Snížení hladiny cholesterolu: Rozpustná vláknina ve střevě brání vstřebání části tuku, sacharidů a špatného cholesterolu. Její konzumace působí snižování hladiny cholesterolu.

Hubnutí: Pokud se snažíte zhubnout a výsledek se stále nedostavuje, zařaďte do jídelníčku více vlákniny (cca 30 gramů denně). Vláknina vyvolá příjemný pocit zasycení, sama je přitom nízkokalorická.

Imunita: Nízkým příjmem vlákniny trpí náš imunitní systém. Rozpustná vláknina je totiž potravou pro přátelské střevní bakterie. Bez jejich přítomnosti imunita nebude fungovat, i kdybyste se cpali céčkem horem dolem.

Zácpa: Nerozpustná vláknina má na starost očistu střev. Při problémech se zácpou vsaďte na vlákninu. Změkčuje stolici a zajišťuje snadnější vylučování. Kromě toho se uplatňuje v prevenci žaludečních vředů, hemoroidů a nádorových onemocnění střev.

Potraviny nadupané vlákninou: Statistiky hovoří jasně – vlákniny jíme málo! Obvykle pouhou polovinu doporučované denní dávky. Sníst 30 gramů vlákniny denně přitom není nic složitého. Stačí do jídelníčku zařadit více ovoce (čerstvé i sušené) a zeleniny. Dobrou službu udělají luštěniny, semínka, ořechy a obiloviny. Superpotraviny nejsou super jen kvůli obsahu vitaminů, minerálních látek, stopových prvků, zdravých tuků a proteinů. Většina superpotravin je zároveň skvělým zdrojem vlákniny. Vybrali jsme 5 (+ 1) z nich, které rozhodně stojí za vyzkoušení

1) Chia semínka: Chia semínka jsou vlákninou přímo nadupaná. Kromě toho obsahují spoustu omega 3 mastných kyselin a vápníku. Nejen po ránu perfektně zasytí a dodají energii. Oblíbená jsou v podobě nejrůznějších kaší. Skvěle se hodí k přípravě džemů či na zahuštění zeleninových omáček a polévek

2) Lucuma: Lucuma dokazuje, že mlsání nemusí být vždy hříšné. Je oblíbená pro značné množství vlákniny a vynikající chuť připomínající kombinaci vanilky s javorovým sirupem. Má nízký glykemický index a nezatěžuje organismus lepkem. Je tedy vhodná pro diabetiky i celiaky. Desert z lucumy rozhodně stojí za vyzkoušení. Ne náhodou je ve své domovině (v Peru) nejpopulárnější příchutí zmrzliny.

3) Goji berries (kustovnice čínská): Seznam zdraví prospěšných látek je v případě goji berries opravdu obsáhlý. Po jejich výčtu Vás už nepřekvapí, proč se jim přezdívá fontána mládí. Mnozí je dokonce považují za nejdravější ovoce na světě. Drobné červené plody byly po staletí využívány v tradiční čínské medicíně. Vedle vlákniny vynikají obsahem antioxidantů, vitaminu  A, C i beta-karotenu.

4) Acai berry, Maqui berry: Oblíbeným zdrojem vlákniny je i bobulovité ovoce. Když navíc obsahuje největší známé množství antioxidantů a vitamin C, není co řešit. Příjemně ovocná chuť je pak už jen třešničkou na dortu. V létě rozhodně vyzkoušejte banánovou zmrzlinu s maqui berry.

5) Maca:Kořen rostliny maca, označovaný jako peruánský povzbuzovák, je oblíbeným doplňkem stravy mužů i žen. Něžné pohlaví ocení vliv na hormonální rovnováhu, zatímco muži na něj spoléhají jako na prostředek zvýšení potence. Energizujících účinků kořene maca využívají ve stále větší míře také sportovci. Jeho bohatství spočívá v obsahu vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a vlákniny.

Příjem vlákniny navyšujte postupně a nezapomínejme na dostatečný pitný režim.

Další zajímavé články